HomeOver onsSocial BusinessSociale mediaCommunity managementBasismarketing MKBBlogBlog archief
Interim Intelligence
De basis voor social business
Verandermanagement
Strategie
Analyse
Verhalen verzamelen
Stappenplan opzetten
Analyse

Een goede analyse helpt om de noodzaak voor verandering duidelijk te maken en vormt de onderbouwing van de strategie. Zo hebben we in kaart waar de mogelijkheden liggen (marktanalyse), en hoe we de doelgroep kunnen bereiken (doelgroepanalyse).

Marktanalyse

Marktanalyse is onderzoek naar factoren die vraag en aanbod op een bepaalde markt bepalen of daarop van invloed zijn. Een hele mond vol dus. Marktinformatie klinkt al een stuk praktischer. Informatie die inzicht geeft in de omvang van de markt, de concurrentie op die markt en de wensen en eisen van afnemers.

Onderwerpen die in een marktanalyse aan de orde komen:

  • Marktontwikkelingen en prognoses
  • Marktomvang
  • Groei / krimp
  • Marktkarakteristieken (afhankelijk van soort markt, B2C, B2B)
  • Potentieel aantal klanten
  • Concurrentie
  • Advies over marktkansen en (eventuele) product- of dienstaanpassingen

Vragen die beantwoord worden met een marktanalyse:

  • Hoe ziet de (lokale) markt eruit?
  • Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen op de markt waarmee je rekening moet houden?
  • Is er een doelgroep?
  • Is er een alternatieve doelgroep?
  • Hoe groot is deze doelgroep? Hoe groot is je markt?
  • Hoeveel concurrentie heb je? Wie zijn je directe en indirecte concurrenten?
  • Moet je product of dienst aangepast worden aan de vraag? 

Doelgroepanalyse

Met een marktanalyse heb je inzichtelijk wie je doelgroep is, hoe groot deze groep is en met welke concurrenten je te maken hebt. Dan wil je deze doelgroep te benaderen. Maar hoe? Want niet alleen de omvang van de doelgroep is belangrijk, je moet in de huid van deze doelgroep kruipen. Invoelen. Dezelfde taal spreken. Dit inzicht krijg je door middel van een doelgroepanalyse.

Onderwerpen die in een doelgroepanalyse aan de orde komen:

  • Hoe je doelgroep te bereiken?
  • Mediaconsumptie doelgroep (hoeveel, welk middel en kanaal, waar, wanneer)
  • Oriëntatiegedrag doelgroep
  • Kanaal- en middelenvoorkeur doelgroep
  • Push- en pullfactoren
  • Advies kanaal- en middeleninzet 

Vragen die beantwoord worden met een doelgroepanalyse:

  • Hoe is de doelgroep te bereiken?
  • Welke kanalen en -middelen moet je inzetten?
  • Op welke momenten? Wanneer staat de doelgroep open voor je boodschap?
  • Met welke boodschap is je doelgroep te bereiken?

Wij gebruiken altijd analyse als basis van ons werk. Of het nu gaat om content creatie, het schrijven van een strategie, het geven van trainingen, het opzetten van een community of het inzetten van een verandertraject. Je moet immers weten waarom je iets doet. We hebben dit reeds voor een groot aantal opdrachtgevers gedaan. Bekijk hier de lijst met opdrachtgevers.

Neem voor een maatwerkanalyse
contact met ons op.